top of page
Buscar
  • playcatala

ENTREVISTA | Pol·lícules: “Parlo en català, per què ho haig de fer en un altre idioma?”

ÀUREA GRAU | FRANCESC VOLTAS

 

Qui és en Pol·lícules? Què vas estudiar, de què treballes… Qui és en Pol darrere la càmera?

Vaig estudiar producció audiovisual, el grau superior això sí, no he anat mai a la universitat, sempre he sigut molt mal estudiant la veritat. Però de cara a coses més de gaudir, vaig fer un curs de doblatge durant dos anys que va ser una experiència molt interessant perquè sempre he sigut molt fan del doblatge i sempre m'ha encantat. Amb aquesta experiència em vaig adonar que és un món molt complicat i que has de ser molt bo i tenir molts contactes, però bé, m’ho vaig passar genial.


Quan vas començar a fer contingut a les xarxes?

Va ser a arran del confinament, bàsicament perquè jo visc sol i durant aquella etapa em passava el dia mirant sèries i pel·lícules -bé, una mica com tothom- però crec que el meu nivell era una mica més obsessiu i hi estava tot el dia. A més, vaig estar set o vuit mesos amb ERTO i necessitava sentir-me actiu i útil. He sigut sempre molt consumidor de YouTube, vaig pensar: "ajunta les dues coses i prova alguna cosa que en un altre moment no haguessis provat mai -per temps o motivació". I així vaig començar.

Quin va ser el primer vídeo que vas penjar?

El primer que vaig penjar va ser un una review de la primera temporada de The Boyz que és un vídeo insuportable. Però és que no el penso esborrar mai. Em fa molta gràcia, em veig allà súper espantant davant de la càmera amb una review llarguíssima que dura quasi 27 minuts. Però la veig i així m’adono que hi ha una evolució, al final, jo gravo el vídeo, l'edito i quedo fart de la meva cara i no el miro mai més. Llavors després quan el tornes a veure, veus que hi ha un canvi, una evolució i per això m'agrada tenir-lo allà.

Per què “Pol·lícules”?

Sempre ho dic, la idea és d’un amic, l'Àlex, que fent una cervesa estàvem parlant del tema que volia fer vídeos i xerrant, vam dir: "Com es podria dir el canal?" I ell va dir: "Pol·lícules" i els dos vam dir: "té ganxo!". Fa com aquesta gracieta que la gent es pot quedar amb el nom. L'altra opció era Pol Ficcion, perquè també en soc molt fan, però finalment ens va convèncer la primera opció.

Quan vas començar a gravar vídeos, tenies algun referent?

Sí, però els meus referents no eren en català. Referents en tinc moltíssims i de tots n'he tret alguna cosa. Sempre he seguit molt un noi argentí del qual m'encanten les seves reviews, la seva opinió, la manera en què explica les coses. I al principi intentava imitar una mica el seu format: una review sense spoilers al principi per qui no l'hagi vist i després passar a parlar amb spoilers, això ho vaig aprendre d'ell.

Per què creus que no tens referents en català?

Sobretot per generació, jo soc del 92, i sí que he vist molts vídeos de la Juliana Canet o d’en Sir Joan, però no soc el seu target ni de lluny. Llavors no puc dir que siguin referents, però sí que probablement el primer cop que vaig veure que hi havia gent fent contingut en català, vaig dir: ep, que també ho podem fer en català.

Quin contingut crees? Com el definiries?

El que intento fer és crear un contingut que escapi de la típica crítica cinematogràfica de columna de diari, i fer-ho més accessible, més pop, més de tu a tu, que tinguis la sensació que és un col·lega el que t'està recomanant alguna cosa. A mi m'agrada pensar que hi hagi gent que pugui estar traient més partit de les seves subscripcions gràcies al fet que hi ha algú que li diu el que hi ha, jo ho trobava a faltar.



Des del principi que vas començar a fer vídeos vas tenir clar que la llengua seria el català?

Tampoc m'ho vaig plantejar, saps que els números seran exageradament inferiors, però tampoc ho hagués sabut fer en castellà -tot i que el parlo perfectament-, però parlo en català, penso en català, somio en català, per què ho haig de fer en un altre idioma que no sigui el català? Tampoc hi ha cap pretensió econòmica més enllà de mantenir-me actiu en aquell moment i si d'això en surt alguna cosa més enllà genial, i si no, m'ho estic passant genial i estic coneixent gent molt interessant.


Si haguessis fet els vídeos en castellà, creus que hauries tingut més èxits o un ventall d’oïents més ampli?

Probablement, ara tindria més seguidors, sí, però no significaria res, més seguidors no t’assegura res. Al final estaria “competint” amb milers d’altres comptes que fan exactament el mateix en aquesta mateixa llengua i tampoc em sentiria còmode del tot.

Fa unes setmanes vas ser guardonat amb la Menció d’Honor als premis Ràdio Associació. Com vas rebre aquest premi?

Al·lucinant. Em van fer una trucada per skype i em vaig quedar al·lucinat, no m’havia presentat enlloc i de cop et truquen i diuen això, vaig tenir una alegria tremenda. Em dona moltes ganes de seguir i em reafirma que hi ha gent que s’està fixant en el que faig.


Què suposa que un producte fet en català sigui premiat?

Jo crec que això és collonut, els premis Ràdio Associació són de ràdio, i el que van fer va ser obrir una mica les mires i premiar comunicadors, perquè jo no faig ràdio. Amb això crec que fan visible que s’està fent contingut en català a les xarxes i s’obren a un futur -que ja és present- que és YouTube, Twitch, etc. A més, em van donar una visibilitat, està clar.


Com veus el panorama del contingut a les xarxes en català?

Per la gent que fa el contingut en català, és estrany perquè és com si no hi hagués problema, el problema ve amb la gent que no està tan dins de la creació de contingut. A Twitch, per exemple, ens trobem que gran part del públic és gent que també crea contingut, perquè al final és la gent que hi està ficada.

La dificultat ve quan t’adones que costa que la gent se n'assabenti, que la gent sàpiga que tot allò està allà. Per la qüestió del català, costa buscar-ho, ho has de fer expressament i els algoritmes no ho afavoreixen, i si no estàs dins del “mundillo” o una mica assabentat costa que hi arribes.


Hem d’aconseguir que a la gent li aparegui (contingut en català), és així com funciona i el català no hauria de ser menys.

Quines eines creus que necessitarien els creadors per arribar a un públic més ampli?

És molt complicat, perquè en teoria aquestes plataformes ja tenen la seva manera perquè això passi. Cada cop és més ferotge i l’algoritme condiciona molt. Existeix l’eina que ens ajudaria a difondre'ns, però no funciona. Llavors, com en tot, els catalans hem de posar una mica més de la nostra part i potser ser una mica més proactius a l’hora de buscar, però tampoc pot recaure tot en l’usuari. Hem d’aconseguir que a la gent li aparegui, és així com funciona i el català no hauria de ser menys.


Tens nous projectes en ment?

Fa molt de temps que tinc moltes ganes d’obrir-me un canal de Twitch, però necessito trobar bé el moment i soc una perfeccionista i vull tenir-ho tot ben controlat a l’hora de començar, no vull sorpreses. A part, vull continuar creant contingut, tinc molts formats nous al cap i tinc ganes de dedicar-li més temps.


Com compagines la feina amb el teu canal amb el qual no reps cap retribució econòmica?

Em motiva la il·lusió i les ganes de fer-ho sobretot, però clar, hi ha molts dies que arribo cansat i he tingut un dia dur a la feina i et preguntes per què estàs fent allò, però després l’acabes, et sents content, tens algun feedback positiu i m’animo i em sento pagat.


Com veus l’estat del català a les xarxes els pròxims cinc anys?

Jo ho veig cap amunt, soc optimista, vull ser-ho. Cada vegada tindrem més gent que s’animarà a fer coses en català. Necessitem ser optimistes.


41 visualizaciones0 comentarios

Entradas recientes

Ver todo
Publicar: Blog2 Post
bottom of page